Miten ihmiset saa levittämään turvallisuustietoa?

Jonah Bergerin muutaman vuoden takainen bestseller Contagious: Why Things Catch On kertoo, mikä saa meidät levittämään joitakin ideoita – ja vaikenemaan toisista.

Kuten vaatteet joihin pukeudumme tai autot joilla ajamme (tai kirjat joita ilmoitamme lukevamme…), myös puheemme ovat eräänlaista sosiaalista valuuttaa: ilmaisemme niiden avulla ympäristöllemme, millaisia ihmisiä olemme.

Kerromme mielellämme muille asioita, jotka saavat meidät näyttämään fiksuilta ja mielenkiintoisilta. Yleisellä tasolla tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Yllättävä tai erikoinen tieto: ”En ole kuka tahansa tylsä tyyppi, vaan tiedän kaikenlaista mielenkiintoista.”
  • Tieto, joka saa kertojansa vaikuttamaan sisäpiiriläisiltä: ”Minulla on suhteita ja saan tietää asioita, joita kaikki eivät tiedä.”

Jos markkinoija onnistuu sisällyttämään viestiinsä tällaisia ominaisuuksia, se lisää todennäköisyyttä, että ihmiset alkavat puhua asiasta. Ja kun ihmiset puhuvat, markkinoijan viesti leviää edelleen ilman, että markkinoijan tarvitsee itse ponnistella (ja kuluttaa rahaa kalliisiin kampanjoihin).

Sitä paitsi – kuten kaikki markkinoijat tietävät – kaverilta tai kollegalta kuultu juttu on aina vaikuttavampi kuin kampanjajulisteesta luettu.

Turvallisuuskampanjat ovat nekin markkinointia: yritämme saada ihmiset ostamaan ideamme ja toimimaan haluamallamme tavalla.

Turvallisuusviestintä on kuitenkin enimmäkseen tavattoman latteaa. Sitä edelleen kertomalla saa itsensä näyttämään suunnilleen yhtä mielenkiintoiselta tyypiltä kuin ala-asteen tylsin ja kireänutturaisin opettaja. (”Käytä kypärää.”)

Turvallisuusviestinnällä on tosiaan markkinoinnilta vielä paljon opittavaa

 

Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista:

Milloin asiantuntijan kokemustietoon voi luottaa? Kokenut asiantuntija uskoo usein tietävänsä, mikä toimii ja mikä ei, vaikkei osaisikaan aina perustella tunnettaan. Joskus tunne osuu oikeaan, mutta t...
Jos kaikki vain noudattaisivat sääntöjä… Jos kaikki vain noudattaisivat sääntöjä ja määräyksiä, useimmilta onnettomuuksilta vältyttäisiin ja kaikki sujuisi paljon paremmin... Tai sitten ei....
Inhimillisiin tekijöihin panostamisen ROI Inhimillisiin tekijöihin panostamisen hyötyjä yritetään liian usein myydä pelkällä käsien heiluttelulla. Hyödyt olisivat kuitenkin mitattavissa, jos v...
Turvallisuus ≠ turvallisuus Turvallisuus on arvo, jota harva kyseenalaistaa. Heti perään herää kuitenkin kysymys: mikä tai kenen turvallisuus? Yhden sortin turvallisuus voi nimit...