Jos kaikki vain noudattaisivat sääntöjä…

Kun jossain rysähtää, alkaa syiden (ja syyllisten) etsintä.

Ja kas, ainakin isompien onnettomuuksien taustalta löytyy lähes poikkeuksetta sääntörikkomus. Tavallisesti useitakin.

Joku oikoi työvaiheissa. Laiminlöi pakollisen tarkastuksen. Ei käyttänyt suojavarusteita. Puuhaili jotakin muuta tai muualla kuin määräysten mukaan olisi pitänyt. Ja niin edelleen.

Tavallinen johtopäätös onnettomuuksien jälkimainingeissa onkin:

Jos työntekijät vain noudattaisivat kaikkia sääntöjä ja määräyksiä, onnettomuuksia sattuisi paljon vähemmän!

Johtopäätös ei välttämättä ole aivan väärä – onnettomuuksia saattaisi tosiaan tapahtua harvemmin.

Ongelma vain on, että jos kaikki tosiaan noudattaisivat joka ainoaa sääntöä ja määräystä, monta muutakaan asiaa ei tapahtuisi.

Talot eivät valmistuisi. Junat eivät kulkisi aikataulussa (ja koko raideliikenne olisi kaaoksessa). Tehtaiden tuotanto romahtaisi.

Asia on yleensä helppo ymmärtää viimeistään silloin, kun sen miettii omalta kohdaltaan. Jos noudattaisit työpaikkasi joka ainoaa sääntöä ja ohjetta pilkulleen, saisitko työsi tehtyä?

Käytännössä jokainen oikoo jossain kohtaa. Ainoastaan oikomisten määrä ja laatu vaihtelevat.

Sääntöjen noudattamatta jättämisille on monia syitä.

Työntekijä saattaa toki olla tietämätön, laiska tai piittaamaton. Myös sääntö tai ohje voi olla typerä – esimerkiksi siksi, että sen on laatinut joku elämästä vieraantunut paperinpyörittäjä (siis joku allekirjoittaneen kaltainen :-)), joka ei tunne tehtävän työn arkea ja olosuhteita.

Turvallisuuden kannalta hankalimmat rikkomukset ovat usein kuitenkin niitä, joissa sinänsä ihan järkevän säännön noudattaminen on mahdotonta siksi, että sääntö on ristiriidassa työntekijälle yhtä lailla annettujen muiden määräysten kanssa (esimerkiksi vaatimus pysyä annetussa aikataulussa).

Se, että onnettomuuden taustalta löytyy sääntörikkomus ei siis ole kovin yllättävää – tai edes kovin kiinnostavaa.

Paljon kiinnostavampi kysymys kuuluukin:

Miksi sääntöä rikottiin?

Jos tähän kysymykseen löytää vastauksen, on todennäköisesti askeleen lähempänä jotakin sellaista, jonka ratkaiseminen saattaa aidosti parantaa turvallisuutta.

Tai ainakin monta peninkulmaa lähempänä kuin sääntöjä rikkoneita yksittäisiä työntekijöitä syyttelemällä olisi.

 

Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista:

Läheltä piti -raportoinnin kehittäminen: näin raivaat helpoimmat esteet Läheltä piti -raportointijärjestelmästä vastaavilla on usein ongelma: raportteja ei tule tai niiden laatu ei vastaa toivottua. Raportoimattomuudelle o...
Safety first ja muut tyhjät hokemat Safety first on hokema, jota kukaan turvallisuuden kanssa tekemisissä oleva ei voine välttää. Se on kuitenkin erityisesti suunnittelumaailmassa monin ...
”Inhimilliset tekijät suunnittelussa”. Mitä kaikkea käsite oikeastaan tarkoittaa? Kun suunnittelussa halutaan huomioida inhimilliset tekijät, mitä kaikkia asioita silloin oikeastaan pitääkään ottaa huomioon?
Miten ihmiset saa levittämään turvallisuustietoa? Ihmiset levittävät mielellään asioita, jotka saavat heidät näyttämään fiksuilta ja mielenkiintoisilta. Turvallisuusviestinnässä tieto on tällä hetkell...